Whatever Will Be, Will Be...

Monday, December 05, 2005

Bab 2 - cerita monsoon cup

monsoon cup! fuyoo.. acara taraf antarabangsa tu..acara taraf antarabangsa yang bagaimana pada pemikiran anda. mari kita cerita sikit pasal monsoon cup yang heboh. saya sendiri tak pasti sejak bila terengganu bertungkus lumus menyiapkan lokasi bagi acara ini. terletak di pulau duyung, terengganu, acara ini di hebohkan di kaca tv. tapi sebenarnya publisiti yang diberikan sangat kurang.. saya sendiri hampir lupa acara ini diadakan dengan penuh gah. ramai selebriti antarabangsa hadirkan diri. ada michelle yeoh ( sepatutnya panggil datuk, die sendiri ntah bangga tak dapat pingat tersebut), jackie chan khabarnya ada, shahrukh khan pon ade dan selebriti malaysia, mawi pun ada. tapi entah mahu salahkan siapa? penonton tak ramai!



mari kita lihat beberapa faktor yang mungkin menyebabkan tidak ramai penonton. pertamanya saya sifatkan bahawa sikap rakyat negeri terengganu yang tidak gemar memberi sokongan terhadap banyak acara di terengganu melainkan ada acara "jualan murah". hal ini bukan hanya berlaku pada monsoon cup, namun semasa konsert semurni aidilfitri bersama mawi dan rakan-rakan juga tidak ramai hadirkan diri. sebab itu terengganu khususnya kuala terengganu sukar maju. pelabur sebenarnya tidak berani melabur mengenangkan sikap rakyatnya yang tidak mahu memberi sokongan.

keduanya, mungkin cuaca kurang baik menyebabkan monsoon cup hilang serinya.. atau mungkin sebab ketiga kurang publisiti. sebab keempat adalah agak rapuh, namun boleh jadi juga rakyat terengganu takut kehadiran tsunami berikutan beberapa kejadian kurang menarik dilaporkan di buletin utama semalam, iaitu kerang 'naik' ke darat. saya juga ada mendengar beberapa gosip (bukan dunia hiburan saja ada gosip) menyatakan sembahyang hajat dilakukan supaya angin bertiup kencang bagi membolehkan 'yacht' berlayar dengan jayanya. pelik sungguh manusia.. memanggil bala kah itu? sendiri mau ingat. mungkin tersilap tarikh kerana musim ini, walaupun musim hujan, namun angin kurang bertiup, maka ombak kurang mengganas.. seharusnya mereka sedar bahawa ketibaan tahun baru cina biasanya angin bertiup kencang, maka barulah sesuai monsoon cup dianjurkan.. itu cuma tafsiran saya. cerita monsoon cup tak banyak dapat saya komen, dapat saya bercerita, kerana sememangnya tiada yang menariknya kecuali jika saya merupakan salah seorang pelayar. walaubagaimanapun, penonton mungkin sedikit ramai pada acara persembahan di pulau duyong melibatkan mawi!

1 Comments:

  • silakan berkongsi pendapat dan maklumat, bercerita tentang cerita dunia!

    By Blogger afitri, At 4:44 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]



<< Home